Home Biografie Muziek Agenda Lessen Contact

 

Liseth begon eind jaren negentig met het schrijven van liedjes op haar akoestische gitaar (lees 'De Achterflap' hieronder). Daarna volgden een aantal veranderingen in haar leven en omzwervingen in andere muzikale projecten. 
Na haar (2de) studie aan de Rockacademie in Tilburg bouwde ze haar beroepspraktijk verder op als muziekdocent en uitvoerend muzikant. Helaas kreeg daardoor het eigen repertoire niet meer de aandacht die het nodig had. Maar het verlangen groeide...

In 2014 kreeg Liseth de mogelijkheid een handvol van haar nieuwe liedjes in Californië op te nemen met zanger/gitarist Michael Roe en bassist Mark Harmon (o.a. The Lost Dogs, The 77s), twee van haar eigen helden. Het tastbare resultaat van deze bijzondere reis werd de EP Kites and Traffic Lights, een sfeervolle en zonovergoten Americana/singer-songwriter plaat met melancholische gitaarsongs over vriendschap, liefde, eenzaamheid, twijfel en hoop. Deze EP werd in juni 2015 officieel uitgebracht.

"Wat een mooie muziek. Wat een integere liedjes..."
(Hijlco Span, radiopresentator / programmamaker)


PERS pagina

 

Terug in Nederland begon Liseth haar repertoire live uit te voeren met haar nieuwe band 'Liseth & The Lost and Found', met - eerder uit het oog verloren en weer teruggevonden - gitarist/zanger Eric van Dijsseldonk (o.a. JW Roy, The Revolvers) en bassist Lucas Beukers (o.a. Gé Reinders, Marcel de Groot). Maar ook solo is Liseth een graag geziene gaste op singer-songwriter podia.

Hier staat niet het zoveelste ‘meisje met gitaar’ maar een vrouw met sterke liedjes en een stem die warm en doorleefd is maar helder als glas, down-to-earth en soms dromerig. En altijd met veel diepgang en karakter.

PERS pagina

NB. Deze website gaat over Liseth's eigen repertoire. 
Voor muziek tijdens ceremonie, receptie of uitvaart surf je naar
 
Cotton Rose



Uit eerdere recensies:

"Haar stem is tegelijkertijd krachtig en breekbaar, sensueel en dwingend" (New Folk Sounds)

"Vooral haar sterke timing en goede stemgeluid vallen op"..."overtuigend" (Bottomline)

"zelden een zangeres gezien die zo zichzelf is op het podium" (Fer Abrahams, popjournalist)


Liseth & The Lost and Found, EP presentatie:






De Achterflap. Voor wie van lezen houdt

Als kind
probeert men Liseth enige muzikaliteit bij te brengen met verplicht blokfluit en daarna (vrijwillig) klarinet. Ze blijkt niet echt een band te hebben met het instrument dus na 1,5 jaar houd ze het voor gezien. Maar haar tienerogen gaan glinsteren als haar oudere zussen een oude klassieke gitaar in huis halen, en wanneer ze die te pakken krijgt worden de snaren omlaag gestemd om 'basgitaar' te spelen...

Nadat de rockband waarin Liseth haar eerste stapjes heeft gezet als bassiste wordt opgeheven (half jaren '90), begint ze met het schrijven van intieme en expressieve liedjes op de akoestische gitaar. Dit brengt haar naar diverse podia in binnen- en buitenland: cafés en clubs, het Engelse kunst- en muziekfestival Greenbelt en het Nederlandse Flevofestival. In 1998 doet ze een korte tour door Zwitserland, Duitsland, België en Nederland samen met singer-songwriters Jeff Tarayla (usa) en Mr. Bennett (can). 

Ook in 1998 brengt Liseth haar eerste EP uit waarop het liedje staat dat haar een plaats oplevert in de halve finale van 'de Grote Prijs van Nederland voor singer-songwriters'. De EP trekt o.a. de aandacht van magazines NewFolkSounds en Bottomline, en ze is een paar keer live te horen op Radio 3 (Isabelle, Stenders Vroeg en X-alt). Naast haar eigen muziek speelt ze percussie en zingt backingvocals in een soul/funk/bluesband met eveneens eigen repertoire.

In 1999 besluit ze een tweede studie te gaan volgen, aan de toen splinternieuwe Rockacademie in Tilburg, wat een grote omwenteling in zowel haar persoonlijke als muzikale leven teweeg brengt. Ze speelt solo en met haar begeleidingsband The Disposable Souls waarmee ze een demo opneemt in 2002, in enkele schoolbands, en in het Tilburgse pop/folk/jazz/singer-songwriter bandproject 'The Gift' waarmee een prachtige, sfeervolle cd wordt opgenomen in 2003. Ze draait haar hand ook niet om voor andere bijzondere projecten die op haar pad komen: in 2002 bijvoorbeeld, is ze op de VPRO televisie haast onherkenbaar te zien als echte diva met haar theatrale smartlappenduo 'De Fontanelli's' (met accordeonist Wieb).

In 2004 studeert Liseth af als zangeres/performer met een show in The Batcave van 013 in Tilburg, waarvoor ze de zeskoppige gelegenheidsband ‘The Travelling Companions called Wanderlust’ formeert. Daarmee schud ze haar oude imago van 'meisje met gitaar' even van zich af en profileert zich meer als zangeres. Haar gitaar blijft echter een trouwe reisgezel; o.a. speelt ze die zomer op het Theaterfestival Boulevard in Den Bosch, tijdens liedjesavonden met studenten van de kleinkunstopleiding en de Brabantse singer-songwriter Gerard van Maasakkers. 
Liseth is ondertussen zangles gaan geven op een paar regionale muziekscholen, en zingt en speelt gitaar in commerciële muziekprojecten. Te druk met het opbouwen van een beroepspraktijk verdwijnt haar eigen muziek naar de achtergrond. Maar soms wordt ze gevraagd voor bijzondere projecten zoals liedjes schrijven en uitvoeren bij een theatervoorstelling, improviserend zingen tijdens een dansvoorstelling, of het op muziek zetten van gedichten.

En omdat het bloed kruipt
komen er van tijd tot tijd weer nieuwe liedjes tevoorschijn en staan er weer optredens met eigen repertoire in de agenda. De EP Kites and Traffic Lights was een goede stap voorwaarts in de richting van nieuwe liedjes en nieuwe plannen...

Terug naar boven


© 2017 Liseth Horsten

Foto boven: Izaak Slagt
Andere foto's: Liseth, Izaak Slagt, Han Hagemans